Är kokosolja farligt?

För några dagar sedan publicerades en artikel med budskapet om att kokosolja är farligt och ohälsosamt. I AHA, American Heart Association, skrevs det bland annat att kokosoljan ska bytas ut mot vegetabiliska oljor som ju har en hög andel omega6-fettsyror vilket ökar inflammationer och sjukdom (?!) Det syns tydligt att de vill styra läsarna åt ett håll genom att göra som det gjorts länge, nämligen att skylla på något som kan ge dåligt samvete och kanske t.o.m. skrämma allmänheten. I detta fall har det skyllts på kolesterolet och endast fokuserats på det totala värdet och LDL. Dessutom har de inte inkluderat andra livsstilsfaktorer. Faktum är att kokosolja är hälsosamt - det innehåller bra fetter och kan även hjälpa till vid viktnedgång.  
 
Vad är LDL? Det står för ”low density lipoprotein” och är det onda kolesterolet. Men det är nödvändigt! HDL är således "high density lipoprotein" och är det goda kolesterolet. Det är heller inte totalvärdet som är det viktiga, dvs det som mäts hos läkaren. Inte heller är det endast LDL. Det är mer komplext än så. Vill du läsa mer skrev jag ett inlägg om just kolesterol förra sommaren. Det går att läsa här
 
 
Är inte mättat fel dåligt? 
Det korta svaret är nej. Ett lite längre säger att mättat fett kan se olika ut. Det finns LCT (Long Chain Triglycerides), MCT (Medium Chain Triglycerides) och SCT (Short Chain Triglycerides). LCT finns främst i feta animaliska produkter som korv, bacon och ister. MCT och SCT tar däremot en annan väg genom kroppen och absorberas till stor del redan i magsäcken innan den går vidare till levern där det används som bränsle. Ytterst lite av detta fett går till fettcellerna utan tillför istället kroppen snabb energi som obearbetat går in i mitokondrierna och förbränns. 
 
Kokosolja..
  • förbättrar upptaget av fettlösliga vitaminer, mineraler och aminosyror vilket minskar behövet av Vitamin E. 
  • innehåller höga halter av Laurinsyra som i tarmen omvandlas till monolaurin som skyddar mot virus- och bakterieangrepp. 
  • innehåller höga halter av Kaprylsyra som tillför syra i tarmen vilket gynnar tillväxten av goda tarmbakterier.
  • främjar balansen mellan omega-6 och omega-3.
  • kan underlätta viktminskning eftersom de medellånga fettkedjorna inte cirkulerar i blodet utan kan tas upp av levern direkt och omvandlas till energi. De lagras då inte som kroppsfett. 
  • är bra för sköldkörteln och kroppens energiomsättning. 
Är all kokosolja bra? Absolut inte. Precis som att all "choklad" inte är det. Riktig choklad gjord på kakao är bra, medan ett Marabou inte är det. För kokosoljan är det bäst med en kallpressad ekologisk variant med hög kvalité. Inte det silverfärgade paketet som har tillverkats på industriell väg. Det är samma sak som med andra varor, dvs om det finns en som är betydligt billigare kan det betyda: (1) att någon annan fått betala, t.ex. genom lägre löner (2) att det inte är riktig kokosolja (3) att den har producerats på ett sätt som minskar näringen samt ökar bieffekterna vid odlingen. 
 
Problemet med västerländska sjukdomar handlar inte om kolesterol eller fett. Det handlar till stor del om socker i olika former och fel typ av fett. Att byta ut kokosolja med de fetter som är essentiella för människan, mot inflammationsfrämjande vegetabiliska oljor, är direkt ohälsosamt och riskerar sjukdom och övervikt. 
 
Tyvärr går företag in och betalar för forskning som sedan blir vinklad. Detta verkar vara ett av fallen. Tidigare har AHA blivit sponsrat av bland annat sojaindustrin och Bayer. Sockerindustrin har länge sponsrat forskningen och den artikeln som publicerades på Harvard 1967 lade en stor grund till rädslan för fett. De visade alltså att det var fett och inte socker som skulle undvikas. Idag är fetma ett av modern tids största hälsoproblem, vilket till stor del beror på ett överskott av fel fetter med hög andel omega6, transfetter (som dock minskat!) samt socker/sötningsmedel. Dessvärre finns det alldeles för många exempel.
 
Så.
 
Kokosfett är bra. Andra bra fetter är olivolja, linfröolja samt olika nötter, mandlar och avokado. Ägg är också bra och innehåller alla näringsämnen utom Vitamin C. 
Undvik margarin, matolja, solrosolja och palmolja.
 
Kolla också efter olika former av glukos och fruktos (t.ex high-fructose corn syrup) och undvik produkter med detta i största möjliga mån. Den fruktos som finns naturligt i frukt är inte detsamma utan kan ätas på. Det påverkar inte blodsockret på samma sätt och är något av det mest näringsrika vi kan äta. 
 
/ Kristoffer