Nästa steg

Hej på er. Då var praktiken över för min del. Nu väntar examensarbete inom miljö- och hälsoskydd där jag troligen kommer att skriva om skolmaten i en kommun. Fortfarande inte bestämt än, men är intresserad av att se effekten av en växtbaserad kost i grundskolan. Finns många aspekter på detta, bland annat miljö, men också hälsa, ekonomi (både monetär och ekologisk) samt etik. Ska bli spännande. 
 
I måndags gjorde jag bönbiffar. Har tyvärr ingen bild på dessa, men de ser ut ungefär som pannbiffar. 
Sugen på att testa? 
 
Jag gjorde med blandade bönor, tre paket. Dessa blandades med 7-8 vitlöksklyftor, två gula lökar, två ägg, ca 1 dl ströbröd och ca 0,5 dl vetemjöl. Därtill går det att krydda hursom. Jag valde cayennepeppar, koriander, svartpeppar och paprikapulver. Mixa allt i en matberedare. Bli inte rädd om den blir för "degig", det löser sig i pannan. Till detta hade vi kokt potatis med timjan samt brunsås gjord på oatly matlagningsgrädde, gul lök, soja, vitlök och vetemjöl. Så gott. 
 
Vi hörs snart igen. 
 
/ Kristoffer