Blir det en höghastighetsbana?

Trafikverket sade i dagarna nej till förslaget och vill istället ha en maxhastighet på 250 km/h. Förutom hastigheten vill Trafikverket modernisera järnvägen samt skaffa ett bättre underhållningssystem. Beslut beräknas ta i mars nästa år.
 
Vet ni förresten varför vi resenärer får bristande information vid störningar i tågtrafiken? Jag har pendlat med buss och tåg sedan högstadiet och ser hur det har förändrats, en del förändringar till det bättre, som fler stationer, fler avgångar och fräschare tåg. Men att det blivit fler tåg och avgångar samtidigt som järnvägen inte byggts ut i samma utsträckning, har gjort att det blivit trångt och vid minsta störning blir alla tåg på den sträckan sena. Överst sitter Trafikverket som styr trafiken i Sverige och låter inte mer än ett tåg köra under en sträcka på 3 km. Det finns alltså stolpar som markerar varje sträcka på ca 3 km och ett tåg kan inte passera om ett annat tåg är framför. Detta kombinerat med en trång järnväg och fler resenärer gör att det blir fler störningar.
 
Jag har en känsla av att många vill ha en syndabock och den lätta vägen leder många till SJ. Störningarna beror dock oftast på fenomentet för många på för liten yta. Att skylla på SJ för en bristfällig järnväg är som att skylla på bilföraren för en bristfällig väg.  
 
Järnvägen behöver byggas ut, men det är inte så lätt. Den har en så stor potential som inte tas tillvara. Sträckan Malmö-Lund tar så lite som 10 min, centrum till centrum. Dessutom försvinner parkeringsavgifter och en känsla av frihet övertar istället. 
 
Det finns fördelar med att köra bil också, men på sikt är de inte tillräckliga för att välja bilen framför tåget. Statistiken visar att fler och fler väljer tåget, men det är fortfarande många som väljer bilen, trots att det tar längre tid och är dyrare.
 
250 km/h är fortfarande för lite, men det kan vara ett första steg. Tänk om vi om 10-15 år kan ta tåget Malmö-Stockholm på 1-2 timmar? Det hade varit något. 
 
/ Kristoffer