Zero impact

Igår såg jag programmet Zero impact på svt1 som var väldigt intressant! Det handlade om en familjs koldioxidbantning och om något som jag verkligen brinner för nämligen besprutning av mat och då särskilt hur bananodlingar besprutas med miljögiftiga kemikalier som är skadliga för både människor och djur. Genom att välja ekologiskt så bidrar du till en bättre miljö för de som arbetar på odlingarna samt får i dig mindre av dessa gifter. För det är faktiskt gifter. Det var kul att familjen i programmet skulle testa att äta veganskt, vilket visade sig inte bara vara kaninmat som de trodde innan. Bra var också att de pratade om och visade varför ekologisk mat ibland är dyrare än besprutad mat. Något som jag dock anser vara lite underligt är att de flyger familjen till Costa Rica för att informera dem om odlingarna (även om de förklarar varför) när själva programmet går ut på att minska familjens koldioxidutsläpp. Koldioxidutsläppet skulle minska från 11 ton till 2 ton per person och de lyckades faktiskt komma ned till 2,1 ton per person(!!!). Grymt! Jag gillade att de hyrde en elbil istället för att köpa en helt ny eftersom jag anser att det ger mer utsläpp än att använda sin gamla bil.  Annars är det ett väldigt kul och viktigt program där även skeptiska i familjen kunde ändra åsikt.
 
Ät eko. Ät lokalproducerat. Må bra.
 
Se avsnittet här!
 
 
Ha en fin dag!
/ Amanda