Löksoppa

Råkade komma över 5 kg gul lök i veckan och då tänkte jag att det var ett perfekt tillfälle att testa att laga löksoppa. Hittade Julia Childs recept på fransk löksoppa men jag ändrade om det lite t.ex. lite nya kryddor och grönsaksbuljong. Har ni förresten sett filmen Julie & Julia? Väldigt underhållande om man själv gillar att slita i köket. 
 
Recept (ca 8 portioner)

Ett hett tips är att öppna ett fönster innan lökhackandet eller använda sig av en linsbärande person som inte påverkas av löken...

Skala och hacka ca 1,4 kg gul lök (vikt utan skal) och stek löken i olja (jag valde olivolja) ca 15 min. Höj sedan värmen lite och rör ner 1 tsk socker och 2 tsk salt. Låt puttra i ca 30 min tills löken är gyllenbrun och rör om då och då så att det inte bränner fast i botten. 
 
Strö över 6 msk vetemjöl och rör om i ca 3 min. Tillsätt 2 liter vatten, 2 dl vitt vin och 4 tärningar grönsaksbuljong (Kung Markattas). Krydda med salt och peppar, en klyfta vitlök och lite sambal oelek. Låt koka med locket på glänt i 30-40 minuter
 
Serveras till exempel med vitlöksbröd eller något annat gott bröd. Jag tyckte den var som godast lite ljummen. 
 
Bloggen fyllde förresten 1 år i måndags och detta är vårt 265e inlägg! Bloggen växer hela tiden vilket är superkul!
 
Smaklig måltid kära ni och Glad Påsk!
/ Amanda