Kokosolja som hårinpackning

Idag testade jag något som skjutits upp för länge, nämligen att prova kokosolja som hårinpackning. Varför? 
Kokosolja..
  • förbättrar upptaget av fettlösliga vitaminer, mineraler och aminosyror vilket minskar behovsintaget för Vitamin E. 
  • innehåller höga halter av Laurinsyra som i tarmen omvandlas till monolaurin som skyddar mot virus- och bakterieangrepp. 
  • innehåller höga halter av Kaprylsyra som tillför syra i tarmen vilket gynnar tillväxten av goda tarmbakterier.
  • främjar balansen mellan omega-6 och omega-3.
  • kan underlätta viktminskning eftersom de medellånga fettkedjorna inte cirkulerar i blodet utan kan tas upp av levern direkt och omvandlas till energi. De lagras då inte som kroppsfett. 
  • är bra för sköldkörteln och kroppens energiomsättning.
Eftersom kokosolja innehåller bra fetter som även är bra för hud och naglar kan det konsumeras i det avseendet också. I sammanhanget kan även linfröolja nämnas. Med andra ord, bra tips om du har torr hud, eksem eller liknande. Om du som jag inte har något "större problem" med huden fungerar det utmärkt i förebyggande syfte. 
 
 
Tanken med detta projekt var att se om håret kunde bli starkare och få tillbaka sin glans. Sedan 4-5 år tillbaka använder jag knappt vax i håret, kanske 2 gånger under denna tid, men eftersom jag använde det varje dag dessförrinnan känns det som att håret tagit skada. Det vaxet som då användes var i början inte av bra kvalité och jag kände att det var dags att sluta, eller i alla fall dra ned på användningen. 
 
Gör såhär:
Ta ca en matsked och applicera i håret. Har du längre hår - ta mer. 
Låt det verka i ca 30 min. Tvätta av. Klart. 
 
I juni förra året skrev jag ett mer utförligt inlägg om just kokosolja i samband med att en artikel publicerades med budskapet att kokosolja är farligt, att det innebär höjda nivåer av kolesterol, fel typ av fett etc. Denna hittar ni här!
 
/ Kristoffer
#1 - - Professor Sjöbo:

Kul att man kan både äta och duscha med en å samma produkt! Precis som apelsiner ;)

Svar: Eller hur! Fantastiskt :) har professorn provat med en apelsin?
Amanda & Kristoffer