Hembakat bröd till söndagsbrunchen?

Förra söndagen publicerade vi ett recept på ett bröd med pumpakärnor och hasselnötter. Denna söndag är det dags för ett "matigare" bröd, nämligen valnötsbröd, vilket är det andra brödet som bakades förra lördagen. 
 
Ingredienser till 1 bröd - Kom ihåg att använda ekologiska varor så långt det är möjligt!
 
25 g jäst
2 1/2 dl vatten, max 37 grader. 
1 tsk salt
25 g smör
1 dl kvarg
1 msk honung
3 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
2 dl valnötter
 
Ta fram en bunke. Blanda ned jästen i vattnet tills det löser sig (ca 10 sek), förslagsvis med en gaffel. Tillsätt sedan allt utom valnötterna. Arbeta ihop degen i ca 10 min. Låt den jäsa under handduk i ca 45 min. 
 
Sätt ugnen på 200 grader. Knäck valnötter i mindre bitar, men inte för små. Rosta dem sedan på en plåt i övre delen av ugnen i ca 10 min. Ta ut dem och stäng av ugnen. 
 
När den är jäst, platta ut degen och lägg hälften av nötterna på degen. Vik sedan degen och lägg resten av nötterna på degen. Forma sedan ett runt bröd och låt jäsa på bakplåtspapper på en plåt i ca 30 min. 
 
Mjöla och snitta brödet. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min (200 grader).  
 
Voila!
 
/ Kristoffer