Våren är på ingång

Igår var vi på utflykt och besökte då Körsbärsdalen utanför Veberöd, Bo Ohlsson i Tomelilla och Åhus. 
 
Då vi gick i den fina naturen runt Körsbärsdalen kom jag att tänka på Bröderna Lejonhjärta och de två dalarna i filmen. Den andra är ju Törnrosdalen. Har ni inte varit där ännu rekommenderas ett besök i sommar. 
 
 
Svärföräldrarna var också med :) 
Solen sken, men lite kallt var det. Våren är så välkommen!
 
--
 
På Bo Ohlsson såg jag något skrämmande. Nämligen att de fortfarande säljer Monsantos Round up, ett bekämpningsmedel som har stora konsekvenser för både människa, djur och miljö. Borde inte få säljas, vilket flera affärer slutat med, bland annat Plantagen. 
 
 
Baksidan
 
De skriver att det finns risk för annan växtlighet vid vinddrift, men också att det ska finnas ett skyddsavstånd till sjöar och vattendrag. Bara där går det att utläsa att det inte är en bra produkt. Vi har tidigare skrivit om Monsanto och Round Up ett par gånger, bland annat då Bayer köpte Monsanto och om den globala demonstrationen mot Monsanto.
 
Att säga "jag gör vad jag vill i min trädgård" är så trångsynt. Vi lever på samma planet med samma resurser och allt som vi gör påverkar andra. Sprutar vi ned vår trädgård hamnar detta senare i andras, men också i vattendrag. Det är oundvikligt. Precis som med biltvätt som ska göras på särskilda biltvättar där vattnet förs till reningsverken istället för att sköljas ned och förorena sjöar, vattendrag men även dricksvattnet. Den statliga kostnaden för biltvätt hamnar kring 4 miljarder om året. Den sammanlagda kostnaden för att spruta med Round Up och andra preparat som innehåller glyfosat och liknande är så mycket större och kan inte enbart mätas monetärt. 
 
Sedan åkte vi vidare till Åhus för årets första glass och en tur på stranden. 
 
 
Då vi kom hem flyttade jag över några växter från drivhuset till krukor. Bilder kommer senare. 
 
/ Kristoffer