Skolstart

Grundskolan och gymnasiet har varit igång ett tag, igår var det dags för oss då Lunds universitet inledde höstterminen. Amanda går nu sista året på hennes utbildning, vilket är Master i markvård. Jag, Kristoffer, går kursen; Riskanalys inom natur, miljö och hälsa. Vid sidan om detta avverkas även ett par distansutbildningar vardera. 
 
Inför varje terminsstart tänker jag tillbaka på hur det var när vi var yngre och skolan började i Svedala. Nu, några år senare känner jag mig fortfarande som ett barn bland andra barn som nyfiket går runt universitetsområdet. 
 
Strax innan 11 igår gick jag utanför Lux då jag hör en traktor komma längs Sölvegatan. På släpet har han en tank. Han stannar vid varje träd längs vägen, drar ut en slang och fyller påsen vid trädet. Vem har kommit på detta? Så ineffektivt. Dessutom vid tiden för bevattningen, ösregnade det i Lund. Jag förstod inte riktigt varför, av flera skäl.
 
Varför planteras exakt likadana träd med exakt lika stort avstånd ifrån varandra? Det kan inte vara för att det ska se naturligt ut, för en allè med dessa förutsättningar ser bara konstgjord ut. Varför inte plantera något fruktbärande träd? Eller variera träden? Varför ska det se "snyggt ut"? Och vem avgör vad som är snyggt? 
 
Varför köra runt med en traktor driven av fossilt bränsle för att vattna träd mitt i ösregnet? Är det vad våra resurser och skattepengar ska gå till?
 
Det är sådana här saker jag kommer att tänka på ibland. Precis som att det ibland går runt personer klädda som ghostbusters, avsedda att blåsa bort löven från vägarna. Även detta ineffektivt och onödigt. 
 
Såhär såg det ut:
 
/ Kristoffer