Lasagne med spenat, halloumi och pumpakärnor

Den 5/1 hade vi födelsedagsfest för mig och Amandas mamma Åsa och lagade då lasagne. Jag tyckte det var intressant att göra en utan färs. Ibland känns det perfekt att använda något substitut vid rätter som exempelvis bolognese, men kände att jag ville prova något nytt. Igår lagade jag rätten igen. Så gott! Vi kommer definitivt laga detta många gånger om! 
 
 
Eftersom vi gärna vill ha rester att ha med till lunch gjorde jag för 8 personer.
 
Ingredienser
2 gula lökar
4-5 vitlöksklyftor
Rapsolja för stekning
1 paket lasagneplattor
Ca 1/4 tub tomatpurè
1000 g krossade/passerade tomater
1 msk honung
1/2 dl vetemjöl
Timjan
8 dl vatten
400g fryst bladspenat (hackad fungerar också)
3 halloumiostar (à 200g)
1-2 dl pumpakärnor
Ost till garnering
salt och peppar
 
1 Skala och hacka lök och vitlök. Fräs detta i olja, ca 3 min.
2 Tillsätt tomatpurè, krossade tomater, honung, timjan, mjöl och vatten och koka upp, ca 5 min. 
3 Tillsätt spenaten och låt koka ytterligare 5 min. Smaka av med salt och peppar. Sätt ugnen på 225 grader.
4 Skär halloumin i tunna skivor alt tärningar.
5 Varva tomatsås, lasagneplattor, halloumi och pumpakärnor (endast ett lager pumpakärnor). Börja och avsluta alltid med tomatsås. Toppa med ost och pumpakärnor. Det går också fint att ha zucchiniskivor istället för ost.
6 Ställ in i mitten av ugnen ca 20 min (225 grader).
 
Smaklig spis!
 
/ Kristoffer