Smutsiga kontaktytor? - ta ej i dörrhandtag och vattenkranar

Idag var vi på kemicentrum för att ta prover i deras kök. Med vi menas jag och mina kursare inom livsmedelssäkerhet. Vi var inte i det köket som lagar och serverar lunch, utan det som ligger i anslutning till laborationerna i källaren. 
 
  
 
 
 
Här är resultaten.. Ju högre desto mer ohygieniskt. Amanda och även andra som ser att jag inte tar i dörrhandtag och offentliga kranar brukar kolla lite konstigt. Jag bryr mig inte. Men det finns en anledning. Resultaten från dagens övning gav mer skäl för det. På föreläsningen i morse fick vi höra att flera studier visar att ca 30 % av alla som arbetar inom sjukvården eller med livsmedel inte tvättar händerna efter toalettbesök. Äckligt. Om du tvättat händerna på en offentlig toalett och sedan tar i handtaget när du går ut, kan tvättningen gå förlorad.
 
 
Runt sjukhuset samt vid gatan runt Ekologihuset och LTH byggs det spårvagn. Nästan varje dag får jag ta en ny väg med cykeln när nya områden spärras av. Det brukar lösa sig. Jag är dock fortsatt tveksam till bygget. Finns självklart flera fördelar, men nackdelarna är inte direkt få, inte oväsentliga heller.
 
Nu har COP23 i Bonn börjat. Den senaste tiden har jag haft så mycket att göra, vilket jag även kommer ha framöver, men jag ska försöka uppdatera här.
 
/ Kristoffer