Intensiva dagar

Då vi båda skriver examensarbete är det mycket av vår tid som går åt till det, samtidigt som vi försöker jobba extra. I torsdags satt vi båda hela dagen innan jag skulle jobba natt mot fredag. I fredags satt Amanda och pluggade medan jag och pappa var på Öl och Whiskeymässan i Malmö. Därefter var det 20års fest hos Amandas kusin, innan det på lördagen var dop för min kusins barn. På kvällen gick vi till våra "grannar" som hade utflyttningsfest då de flyttar till Småland nästa vecka.
 
Nu är det söndag och vi har en någorlunda lugn dag framför oss. Det enda inplanerade är att jag ska på innebandy. Men det är skönt att ha mycket inplanerat, dock bara under en period. Någon dag med spontana aktiviteter anser jag vara behövligt ibland. 
 
Angående mässan i fredags. Jag blev positivt överraskad! Nästan inga stora märken, mycket lokalt och många mikrobryggerier som i alla fall jag inte kände till. 
 
--
 
Häromdagen såg jag en video kallat Five monkeys and a ladder, vilket är ett socialt experiment relaterat till vårt samhälle idag. Ni kan se den här (1:25). Frasen "Det har vi alltid gjort" kan vara något av det farligaste vi kan säga. Våga stå upp och säg emot. Ifrågasätt! Om 100 miljoner människor säger en elak sak, är den fortfarande elak. Var den bästa du kan vara och rättfärdiga inte det beteendet någon annan har om du vet att det är fel, "alla andra gör ju det". Det är mitt tips. 
 
--
 
Borta i USA har dessvärre Mr Trump tillsatt Scott Pruitt som ledare för EPA (Environmental Protection Agency) som senast i veckan sade att han inte tror att koldioxid påverkar klimatet. Dock erkände han den globala uppvärmningen, vilket antyder att han i alla fall delvis är medveten om klimatförändringarna. 
 
 
Jag såg också något annat från USA. Det var en kille i Pittsburgh som hade en biljett över till NHL-matchen förra fredagen. Han hittade ingen att gå med och bestämde sig för att gå själv. Utanför arenan frågade en hemlös man honom efter pengar. Han svarade med att fråga om han ville följa med på matchen. Den hemlösa mannen trodde inte honom, men de gick tillsammans, käkade ihop i pausen och den hemlösa mannen var exalterat och glad hela tiden, han uppskattade verkligen gesten. Efteråt frågade han hur han kunde återgälda honom för detta och fick svaret; Sprid positivitet, sprid den vidare. 
 
Pengar är inte allt. Vi kan göra så mycket för våra medmänniskor. 
 
/ Kristoffer