Sommaren är här, men inte vattnet

Det känns som att sommaren är här nu. Efter en vår av alla former av väderförhållanden verkar det nu gå mot det typiskt svenska sommarklimatet. Däremot undrar jag om vi kommer ändra på årstiderna? Tidigare har det varit en distinkt skillnad mellan de olika, men idag känns varje övergång som en lång process. Vi får se. 
 
Den gångna veckan har Amanda börjat sitt nya jobb i Klippan samtidigt som jag börjat sommarjobba på SJ. Hittills har vi knappt setts då jag jobbat mycket natt och Amanda går hemifrån ungefär då jag kommer hem. Tråkigt, men vi vet att det endast kommer vara så under två veckor. 
 
--
 
Igår meddelade MP att de vill satsa 200 miljoner på att förebygga torka och vattenbrist. Endast 14 av Sveriges 290 kommuner har normala grundvattennivåer.
 
Häromdagen röstades klimatlagen igenom i Sverige, som beskrivs som den viktigaste klimatreformen i svensk historia. Den ska ge långsiktiga förutsättningar för att genomföra den omställningen som behövs. År 2045 ska Sveriges nettoutsläpp av växthusgaser vara noll. Den innefattar även delmål!
 
En viktig lag för oss, våra barn och deras barn. 
 
--
 
Visste ni att det sedan den 1/6 är lag på att butiksanställda ska:
  • informera om plastpåsars miljöpåverkan
  • informera om de miljömässiga fördelarna med att minska användningen av plastpåsar
  • informera om åtgärder som kan vidtas för att minska förbrukningen
 
Har ni handlat något sedan dess? Vad sade dem? Poängtera gärna för dem som missar att ge ut denna viktiga information.
 
Det räcker inte med..
 
 
..och inte heller med..
 
 
Men i alla fall ett steg på vägen. 
 
/ Kristoffer
#1 - - Johanna:

Bra skrivet! Jag jag gör ju till dom som tyckte vi kunde förbjuda plastpåsarna i affärerna i stället, hade ju varit mycket effektivare! Några har frågat om påse, men inte alla när jag handlar. Men har alltid med min trogna tygpåse😊

Svar: Det hade troligtvis varit den bästa lösningen! Vi kör också med tygpåse, fungerar bra! Kommer förhoppningsvis fler att göra framöver :)
Amanda & Kristoffer