Vila i frid Mr Rosling

I morse gick Hans Rosling bort efter att ha varit sjuk i cancer det senaste året. Han var professor i internationell hälsa och har med sin charm och tydliga statistik haft minnesvärda föreläsningar världen över. År 2012 blev han utsedd till en av världens 100 mest inflytelserika personer. Han står också bakom stiftelsen Gapminder som förser oss med nyttig information och statistik om världen. 
 
Genom åren har jag lyckats se många föreläsningar med honom, bland annat en om världens population och sanningen om denna. Den föreläsningen har vi tidigare skrivit om och ni kan se den här! Vi har också skrivit om vilken effekt populationstillväxten har. Är det verkligen så illa? Och hur ser framtiden ut? Varför fokuserar media på de negativa nyheterna och inte de positiva projekten som kan inspirera tittarna? Är det för att tragedi säljer? Här kommer Rosling in och ger relevant och säkerställd information om den globala hälsan.
 
Bild från SVT
 
På senare tid har jag blivit alltmer hoppfull och jag tror det är viktigt att både se problemet för att förstå grunden, men också att inte stoppa huvudet i sanden. Det finns många pågående projekt och världen är inom många områden på rätt väg! 
 
För planeten var Rosling en kämpe, en person som jobbade för rätten till hälsa, för att minska mödradödligheten och för att stötta länder drabbade av konflikter. Han lyckades visa för hela världen att utvecklingen går framåt, att världen blir bättre.
 
 
För mig har Hans varit en inspirationskälla, en person som enkelt visade hur världen förändrats de senaste 60 åren, ofta längre tillbaka än så. Som en motsats till alternativa fakta levererade Rosling säkerställd fakta från bland annat FN och Världsbanken, vilket alltid är viktigt.
 
Många kvällar har jag bänkat mig framför datorn för att se TED-talks, föreläsningar och andra program för att sedan lämnas med en lättsam och hoppfull känsla. 
 
Hoppas du får frid nu. 
 
/ Kristoffer